lördag 6 juni 2009

MAMMOR OCH GUMMI

Jag har en före detta vän som gillar pregnanta texter. Vad min vän gjorde för att - ber om ursäkt för skämtet som kommer nu - göra meningarna på smällen vill jag nog inte veta. Det lilla jag hörde innan jag sa, "hej då" var - "du ska veta att bokstaven 'X' har minst sex-faktor av alla, speciellt som man som jag vill penetrera djupt för att få en chans att tränga in i textens sanna väsen. Och tvärt emot vad man kan tyckas tro så är bokstaven 'X' inte alls ett särskilt bra riktmärke. Du missar allt som oftast. Bokstaven 'O' är övervärderad men både 'd' och 'y' är underskattade för att inte tala om bokstaven 'a'. Lilla 'a' är både mjuk och hård på en gång. En gåta varje bokstavsberoende man bör tillbe. Om man betänker att..." - här gick jag.

Jo, jag var tvungen att stå kvar ett tag för att fundera på vad jag skulle göra. Jag kände mig smutsig. Precis så där smutsig som jag känner mig då och då när jag kommer på mig själv med att anstränga mig för att dela den där känslan intensiva människor ibland pådyvlar dig.

Det finns dock något som får mig att känna mig smutsigare än allt annat. Fast på ett bra sätt.
Ibland när jag står i butiken och tisdagen sköljer över mig och regnet precis har lagt sig. En solstråle letar sig in på golvet vid entrén och man bara vet att om jag kliver utanför dörren, tar kliven över gatan, bort till andra sidan för att se bort mot söder, så kommer jag få se en regnbåge. Dagar som dessa, kliver det alltid in kvinnor med barnvagnar stora och mäktiga som Stridsvagn 103, bara snäppet rörligare och med navigatorer med tillhörande dubbla kullager-insatser i hjul-upphängningen som ser lätt skrämmande ut, halvlånga regkappor, slitna jeans med regnvåta fläckar på låren, håret i små blonda stripor som täcker ansiktet som har regndroppar som strilar ned mot halsen bara för att ramla av när hon yvigt låter regnkappan falla bakom skulderbladen.

Det finns bland dessa mammor de som har röda höga gummistövlar med vita skosnören men de jag gillar är de med halvhöga blå med vita detaljer. Jag funderar ofta på varför det fungerar så bra på mig. Det är bara är så. Försöker vara still i det. När jag inte är still tänker jag på hur de vita skosnörena på de röda stövlarna estetiskt ger mammorna ett ärr på skenbenet. Skosnöret har dessutom ingen funktion alls. Det är väldigt avtändande när något inte har en funktion och är fult. Det får gärna vara meningslöst men inte fult. Inte på ett par stövlar.

Något som är snäppet värre är de med fungerande dragkedja på baksidan, som inte är vattentäta.

Saken är den. Jag har en tvångstanke. Mammor med de blå halvhöga stövlarna får mig alltid att bete mig som en idiot och jag måste alltid be dem att data mig. Om det är det faktum att jag gillar regnbågar eller om det är för att jag kan mer om skor än de vill jag ha osagt men jag får alltid korgen. Förutom en gång. Och det fick jag ångra.

ENAD FRONT MOT ÅGREN

Klicka & Gå med i kampen för en bättre skokultur!

BloggRegistret.se
 Bloggrymden - Blogglistan med de bästa bloggarna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såå måste slänga fjällrävarna. =)
GF

Anonym sa...

Snyggt är också en funktion...

Tänk på de´ru.. SkoNilsson!

Pok

Mallaälskargummistövlarbralla