söndag 20 april 2008

RAPPORT FRÅN INDIERN

Det blev Chicken Vindaloo. I Like It Hot!
Den salta lassien innan är också ett givet kort och ett straight nan, no funny business, bara nan, inget vitlökande eller annat pökande med mina brön.

Det blev inte så sent, men glatt, de hade t.o.m en orkester och en tjej dansade för oss. Hon hade en ridpiska. Indiska Fröken Julie, det var ett rätt surrealistiskt ögonblick och om man i det ögonblicken följt med en kamera in i hjärnans vindlingar är jag säker på att man med blotta ögat kunnat se tillkomsten av synapser mellan delar som sovit länge, länge. Det fick mig också att minnas AGHA som förövrigt kan köpas här.

Nu är ett perfekt tillfälle att klicka igång bakgrundsmusiken -
"Pehli Pehli Preet", AGHA


Indiern erkände att han undrat varför det dröjt så länge mellan besöken men när jag berättade varför skrattade han och berättade att denne man till slut betalat. Indierns son hade följt efter honom i nära 2 timmar innan mannen fallit till föga och betalat sonen pengarna han var skyldig. Sonen har en imponerande räcka bollywood-hits i hjärtat och hade sjungit dem för full hals.

En vecka senare hade pappan åter trätt in på restauranten i hopp om att allt skulle vara glömt men han blev snabbt avvisad.
"Avvisad och avspisad", sade indiern vilket roade mig oerhört.

"Han kan bli bespisad på annan indier, Trinda Indier eller Hurry Curry eller Små Kardemumma", förklarade han och när jag frågade vart "Små Kardemumma" låg skrattade han och sa:
"Det är en ordlek! Det är tre eller fyra små rätter fast i två ord, som en kinesisk indier, det finns ingen sån restaurant men snart säkert de gör en."

Jag skrattade inte förrän efteråt när jag insåg att kardemumma på svenska används i bemärkelsen "blandning av flera olika saker", som i "summan av kardemumman". Då skrattade jag, men inte så hårt och inte så länge. Indiern skrattade väldigt hårt och lite för länge. Jag fick intrycket av att han sparat det här skämtet länge och bara väntat på att någon skulle fråga efter "Små Kardemumma". Jag tycker nog fortfarande inte att det är särskilt kul även om jag måste erkänna att hans ordvits växer hela tiden .

Hur som, pappan fick ingen mat och vid 5 tillfällen under året så har indiern lyckas ertappa olika bulvaner som pappan skickat för att köpa hämtmat. 5 ggr! Man undrar hur många ggr pappan lyckats med att beställa genom målvakt?

Med detta i beaktande är jag lite glad över att jag hållit mig borta under ett helt år, då bara tanken på att jag kunde ha suttit hos indiern när han som värsta "Soup Nazin", bussat ut ännu en målvakt, får mig att skratta högt. Sådant roar mig.

En arg indier som hytter med fingret och skriker , "NO CHICKEN KORMA FOR YOU!" åt en intet ont anande kund, som indiern ev. har misstagit för pappans målvakt, skulle kasta mig in i skrattspasmer under timmar - vilket iof inte är helt fel. Men man vill inte ha det så när man vet att sonen vid felsteg kan komma att förfölja en med bollywood-schlagers tills "Satisfaction" är ett faktum. Det är mer än affärerna skulle klara av.

Nu riskerar jag detta varje gång jag skall återkomma till indiern. Snacka om att leva "on the edge".

NO CHICKEN KORMA FOR YOU!

Klicka & Gå med i kampen för en bättre skokultur!

BloggRegistret.se
 Bloggrymden - Blogglistan med de bästa bloggarna!

1 kommentar:

Anonym sa...

ett bra initiativ av nilsson att plocka bort automatiska bakgrundsmusiken! nu kunde jag på eget bevåg lyssna på indiska abban - och stänga av lika kvickt! inte min kopp te men det är kul med vidgade vyer - utan att känna mig tvingad!