lördag 19 april 2008

SNÅLHET SOM SLÅNBÄR

Gravallvarlig hade han trotsat snålblåsten och stod nu i butiken med ett par skor som luktade korma.

Snålheten är ett gift som ofta får katastrofala följder, kanske inte alltid för den som är snål men för människor som av någon anledning påverkas av denna snålhet i andra, tredje eller kanske fjärde led. Någon teoretiserade att alla känner alla genom högst 6 led så varför inte dra till med det också. Poängen är att snålhet har konsekvenser och oftast har du ingen aning om vilka.

En kvinna köper ett par praktiska Fred Perrys i vår butik. Hennes dotter använder dem utan lov till skolan.
I skolan finns det en pojke som lider av kleptomani. Han tar skorna. Säljer dem till en kille nere vid, vad som förut hette Pia Närköp.
Dottern får skorna som kärleksgåva av sin kille som i sin tur vill låna pengar. Han får pengarna av dottern då hon känner att hennes kille egentligen räddat henne från sin mors ilska. Pojken bjuder henne på restaurant.
På restauranten råkar de träffa på hennes frånvarande far som blir topp tunnor då hon sagt att hon sover över hos en tjejkompis och inte kunde bo hos honom just den här kvällen.
I ilskan spiller han en Chicken Korma över tjejens nya skor. Hon blir förbannad och kräver pappan på pengarna, som vägrar att betala då han tycker de var ALLDELES för dyra. Han vägrar dessutom att betala restaurantnotan då han anser att korman är felfärgad och "måste innehålla otillåtna färgämnen" varpå restaurantägaren skriver upp pappans bilregistreringsnummer. Pappan står då och tjatar om "vilka hutlösa priser" de hade på restauranten och vägrar fortfarande att betala för maten. Han ler inte en enda gång.
Dagen därpå, det blåser utav bara helvete, stegar pappan med bestämda steg genom snålblåsten för att ta sig ett ord med skohandlaren som hade mage att sälja hans frånskilda fru dessa "falska kopior" - ja, vad fan är FALSKA KOPIOR? - och kräver Skonilsson på pengarna för skorna alternativt ett par nya skor.
Då kliver restaurantägarens kraftige son in i butiken och skriker: "Denne dålige man går inte att lita på, han stjäl, han lurar, han bedrar! Jag är här för att driva in pengarna du är skyldig, jag kommer gå med dig resten av dagen och bara skrika ut mitt missnöje om du inte betalar mig". Mannen vägrar.
Skorna ställs upp på disken. Indiern skriker. Dottern kliver in med mamman i släptåg, varpå en hetsig diskussion om skuldfrågan uppstår där det framgår med all önskvärd tydlighet att:

A: Pappan inte vill betala indiern. Tycker mamman är en idiot som köpte vita Perrys (duh?)och anklagar dottern för att vara ett luder som låter sig köpas för Perrys.

B: Mamman bara vill att pappan ska hålla käften men säger: "Dumma unge, varför ljög du om att du skull sova hos din kompis? Behåll mina Perrys som luktar korma - du förtjänar dem."

C: Dottern tycker pappan är en snål idiot som åtminstone borde låta bli att visa för hela världen vilken jubelåsna han är, speciellt som han nyligen har börjat date'a rektorn på dotterns skola, som vill förbjuda märkeskläder i korridorerna. Att kvinnan dessutom var med vid korma-incidenten imponerar inte heller.

Nu kräver pappan att få prata med en ansvarig i butiken och eftersom han redan pratar med en ansvarig så höjs tonläget något. Men indiern får inga pengar (iaf inte i butiken, vad jag ser iaf). Skonilsson tar in skorna och ger dottern ett par nya skor som hon i sin tur ger till mamman som örfilar pappan som tar hinten och lämnar butiken med indiern skrikandes i släptåg!

Fem minuter senare är butiken helt tom. INGEN finns kvar. Vi stängde tidigt och vi svor att inte äta indiskt på minst ett år.

Idag, lördag, har det gått ett år. I morgon får indiern besök. Detta bara för att en pappa nedlät sig samma barnsliga beteende som hans gamle hund som fortfarande viftar glatt på svansen så fort man säger, "jooo, feeeeein, hyyyyynd".

Snålheten kan drabba din skohandlare, tänk på det.
Jo, och indier.

ENAD FRONT MOT SNÅLA

Klicka & Gå med i kampen för en bättre skokultur!

BloggRegistret.se
 Bloggrymden - Blogglistan med de bästa bloggarna!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahahaha....Skonilsson...du är skarp och briljant!!

Vilken grym story. Hoppas indiern fick sina stålar tillslut.

Anonym sa...

Jösses. Things take an evil turn some times.




*I<3Lund* Grannfrun

Anonym sa...

åå herregud låter jobbigt och jobba där du jobbar hahaha, men det var inte jag med fred perry skorna ,
barasaattnivetlixom// Monica

Anonym sa...

jag hade ett par fred perrys som jag fått av min man som säljer fp-kläder i sin butik. skorna var för små så jag säljer dom till min bästa vän istället för att byta till större storlek (skorna alltså, inte vännen). men jag får inga pengar av bästisen. nu vet jag inte hur jag ska göra? i inköp kostar skorna ungefär trehundra spänn. vad tycker du, som är expert?

SKONILSSON GRUPPE sa...

kvasten: när gav du din vän en present sist och när fick du en present av din man sist?

Att ge bort saker man inte kan använda är en ynnest. Njut av att ha en vän att ge dem till. :)

Anonym sa...

är inte helt nöjd med ditt råd.

eftersom jag gav bort mina fådda skor istället för att byta dom till en större storlek måste jag ju nu köpa nya i butik, dvs betala 900 spänn istället för 300. ser ingen ynnest i det när vännen tjänar tre gånger så mycket som jag? dessutom har hon ju en egen man att få presenter av? behöver väl inte få från min?

kan jag inte få ett nytt, bättre, expertråd?

SKONILSSON GRUPPE sa...

kvasten: Din man, varför kan han inte skaffa dig nya skor?

Jag kan faktiskt inte se ditt problem. Du missunnar din vän skorna för att vännen tjänar 3 ggr så mycket som du?

Jag tycker du ska köpa dig ett par nya om du tycker att du verkligen behöver dina FP - spara ihop om det är viktigt - du behöver nog bara prioritera...

Sen tycker jag du ska vara glad med det om du inte vill göra slut med din vän (som tjänar 3 ggr så mycket som du) över ett par skor. Det vore väl helt enkelt vansinnigt tragiskt?

Vakna människa! Det är ju bara ett par skor? ;)

Anonym sa...

?

jag trodde du skulle se bortom skorna. tydligen hade jag fel.

jag missunnar ingen? och varifrån får du att jag "vill göra slut" med henne? men sälja för mig är inte detsamma som ge bort. om det är så du ser det vill jag gärna handla i din butik!?

SKONILSSON GRUPPE sa...

Ullrika:
Jag inser så klart ditt dilemma men varje skoman måste kunna säga, "det är bara ett par skor".. annars blir han galen.

Om du verkligen tycker det är jobbigt och det är en vän du talar om, ta upp det med vännen. Inget slår raka rör och kommunikation.

Men jag tycker om att du var generös och gav bort skorna i första läget. Det var fint.

Anonym sa...

Äh. Hade detta varit ett privat mail hade jag skrivit nåt i stil med "va tüsan? är du kommunist?" men nu kan jag ju inte göra det eftersom alla kan läsa och det säkert kan missuppfattas av nån!

Men jo. Det var fint. Finare än att de där otäcka himmelsblå åker hem med tre glada från Örjans... *morr*

Som du förstår är jag en smula bitter. Äm aj eksjust?

SKONILSSON GRUPPE sa...

Kvasten: Butt OFF corpes joare & ja, MIFFMIFF var elaka idag.