måndag 17 november 2008

SMÅSTADSBUS - CARL HAMILTON

Skonilsson tänker sig ta ledigt. Han tänker sig resa bort en tid, med detta sagt, inte nödvändigtvis uppdatera bloggen mycket mindre än vad som redan görs men han kommer göra det från bussfönstret, båtdäck eller på flygplatser på varma stränder och restauranger utan vegetariskt alternativ.

Träffade en gammal vän härom dagen. Eller hon träffade mig. Hade letat upp mig på Facebook. Nu hade hon tagit reda på var i staden jag kunde påträffas. Hon ville återuppliva gamla minnen. Jag hade ingen lust.

En annan vän brukar, på tal om att säga nej, retoriskt fråga - "nekar man någon ett handslag?" "Nä." "Nä, varför ska man då neka någon ett samlag?"

Nu någon vecka efter Halal-TV och Carl Hamiltons makalösa generaltabbe så begriper jag lite bättre, vad exakt min vän menade med det där.

Men, jo. Ibland nekar man handslag. Må det så vara för rädsla att människor ska bli sexuellt upphetsade, smittorisken, kulturell- och religiös-övertygelse eller bara för att kolla om toleransen verkligen är så hög som folk påstår. Inte bara som kollektiv idé utan också på ett personligt plan. Oavsett varför man vänligt eller inte nekar att ta i hand men fortfarande står till konversationens förfogande så måste det vara ok. Att Carl Hamilton kände sig kränkt som man (individ, svensk man, del av majoriteten), visar på hans pinsamma tillkortakommanden på det personliga planet. Man kan tycka synd om karln men det är aldrig för sent att lära sig. Hav förtröstan Carl. Hav förtröstan.

Så efter allt detta. Är neka ett handslag verkligen det samma som att neka någon ett samlag? Nä. Inte nu längre iaf. Nu har man ju blivit lite äldre. Inte lika gammal som Carl Hamilton. Men lite äldre. Det ÄR inte samma sak även om jag TILLSTÅR att jag TYCKTE det förut. Tänka sig, saker rör på sig, förändras. Hujedamig. Tur är väl det. För f-n.

Smygfilmad eller inte så nekade jag min gamla vän "handslaget". Men hon fick en kram.

ENAD FRONT MOT ICKETOLERANSEN

Klicka & Gå med i kampen för en bättre skokultur!

BloggRegistret.se
 Bloggrymden - Blogglistan med de bästa bloggarna!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg den debatten. Vilken ärkeidiot.
GF

Majsanochmalla sa...

Mhää... Nu måste jag vara lite "käringen mot strömmen"... (Som om det var något ovanligt!??!)

Jag tycker att det är min förbannade skyldighet att lära mig andra länders seder och bruk.. Om jag så bara åker dit på semester. Inte allt naturligtvis... Men så gott det går och finns tillgängligt att lära sig.. Skulle jag sen flytta dit så skulle jag i ännu större mån anpassa mig. För mig är det självklart!

Lika självklart är det väl att motsvarande sker om man bor i Sverige.. Oavsett varför man bor här, är född här eller nyinflyttad hit.

Jag förstår inte riktigt problemet.. Å tycker det är aslarvigt att välja att bo i ett land där nakenhet/könsbenämningar och allhanda skitreklam öses över oss dagligen (Amelias orgasmreklam tex).. Och vägra acceptera en gammal sed om att skaka hand vid presentation. Å sen göra stor affär av det.. Bra reklam för ett ganska mediokert program!

Näe... Kamma ihop er brudar... Har ni inte fattat skillnaden mellan att knulla med någon och att ska hand med någon. Borde ni gå tillbaka till "gå"... För mig är det helt vitt skilda saker.. Det lärde jag mig redan som!?!? Liten pjutt.. Med mamma eller pappa bakom ryggen som lärde mig.. Sedvänjan.

Såná här fjuttgrejjer.. Är fan i mig bara ett hinder för att se vart den verkliga problematiken ligger... Som tex varför segregationen tycks bli större och större.

Pok

Mallanänujävlargickjagigångbralla

Anonym sa...

Om "ta i hand" var såna fjuttgrejer förstår jag inte varför Hamilton och andra "går igång" så mycket av så lite? Hamilton. Uppvuxen i Huddinge!
Jag är för mångfald och seder. Därmed inte könsstympning, stening och hedersmord etc.

Segregationen håller jag med om är ett ämne värt debatteras. Utan Hamilton då.=)
GF

SKONILSSON GRUPPE sa...

Calle gjorde bort sig. Det bästa han kan göra är att säga: "Jag hade en fruktansvärd dag. Det jag sade och det jag gjorde är inte representativt för vad jag står för och vad jag kämpar för. Jag ber tjejerna, alla minoriteter i Sverige och Skonilsson om ursäkt.
Jag borde inte tagit det personligt utan satt deras buganden i kontext.
Jag representerar mig själv tills jag börjar bete mig som om jag representerar "folket", "majoriteten" eller de som har tolkningsföreträde. Det missade jag. Jag missade att jag måste definiera mig själv och inte låta mig provoceras in i rollen som jag i sammanhanget fick. Jag blev personligt kränkt och började vifta med "kränkt svennebanan-flaggan". Det var ett misstag. Att ta i hand har en funktion i det svenska samhället men jag inser nu att konversationen är viktigare än formerna. Innehållet viktigare än rubriken. Jag står fast vid att folk skall känna till sederna i det land de lever MEN i framtiden ska jag vara mer vaksam på när människor VÄLJER att inte följa sederna och inte ta det personligt. De kan påstå att jag representerar något men jag kan vägra att göra det. Jag kan låta mitt kloka huvud tänka till innan min sladdriga mun kastar ur sig meningar med grottor eller vad det nu var jag sade.
Återigen, jag ber om ursäkt.
Jag är smart nog att förstå när jag har skitit i det blå skåpet och det har jag gjort nu. Jag önskar det ogjort men kan bara säga att det inte kommer hända igen. Att ta i hand är INTE en förutsättning för samtal. Jag förstår det nu.
Att någon försöker provocera mig betyder INTE att jag måste reagera som en provocerad. Jag förstår det nu... osv."

Nä, jag orkar inte hålla på längre...

De sökte ett uppslag. Calle sprang rakt i fällan utan att blinka. Han lyckades dessutom formulera sig i sitt "försvarstal" som vore han direkt sprungen ur Ny Demokratis ohederliga insinuerande plakat-argument. Carl är smart. Man undrar verkligen varför karln så totalt missar poängen. Att han förlorade ett game med 6-0 är inte hela världen. Han har fortfarande chans att göra gott - han måste bara sluta med sin handskaksfundamentalism. Tror någon på fullaste allvar att karln inte har gett en och annan kompis en high-five av upphetsning?

Majsanochmalla sa...

Calle ältar sig sjuk för att upprätthålla faktumet att han var en grinsill... Hade han varit lite smart hade han inte gjort så big deal av skiten.. Jag tror jag läste hans krönika.. 2 veckor efter tv-sändningen... Då ältade han fortfarande å veva igång förklaringar som bara blev mer och mer pinsamma... släpp skiten säger jag! Over & out..

Och vad det gäller brudarna... Så tycker jag ff att de skulle släppt lika fort... Men Reklamens sugande makt är stor...

Respekt är något man ger och får... Och jag tycker båda parterna var lika infantila i detta fall...

Jag känner inte Hamilton, jag känner inte tjejerna... Men eftersom jag umgås med blandadeblandadeblandade... Mina barn också.. Vår vardag är full av folk från olika länder/olika bakrunder/olika kulturer och olika religionet/olika seder och olika bruk... Så fattar jag inte hur man kan undgå att "suga in varandras erfarenheter"... Och blanda ihop dem till något som passar i vårt umgänge... Respekt och vanlig jävla hyfs och att ge och ta... Det gäller från alla håll och kanter...Btw... Mina barn är inte födda i Sverige.. De liksom jag räknas som invandrare.

Jag har ytterst få fördomar... För jag skiter verkligen i hur folk vill leva sina liv... Men när det kommer till normer och seder.. Så är det lika viktigt att Svennebanan håller sig till dem... Som att någon annan... Ett litet steg för att först varandra, respektera varandra, integrera med varandra...

Pok

Mallskagååkursamedinvandraenubralla

Anonym sa...

gäsp
GF

ullrika sa...

handlar det inte om "fånigt" ställningstagande? och lite om lack of respect?

dom där bejbsen har sagt tokiga grejer förr. iaf en av dom.