lördag 27 september 2008

EXTRAKTIONSTIDER & TOABESÖK

Idag hände en märklig sak. Min lilla presskanna hade precis fått sig en omgång La Ceja Supremo, Colombia - jo, ni som kan era latinska språk ser ju märkvärdigheten i kaffets namn men jag antar att det beror på att kooperativet heter La Ceja och att "blandningen" är Supremo. Hur som, detta ursprungskaffe rostades av de ljusa bönornas tillbedjare och syrans eviga riddare, Da Matteo i Göteborg.

Kaffet skall dra ca. 3-4 min. Precis när jag häller på vattnet (som förövrigt silas igenom filtret under fuktningen av kaffet i kannan, gör inte alla det?) så blir jag varse att jag måste gå på toa. För att inte riskera överextraktion så tar jag med mig min kaffekopp och lilla Bodum och ställer dem på golvet framför mig medan jag gör nummer 2. Precis vid 3.22 min börjar jag långsamt att pressa vattnet igenom bönorna en sista gång och häller upp allt i min lite större kaffekopp. Mugg heter det väl då.

Så där satt jag och smakade av detta mysiga kaffe som hade med sig en trevlig mjuk rostkaraktär, lite brynt majs, en släng mandelsmör och lite touch av blodgrape. Eftersmaken drog lite mer mot bitterpomerans men lyfte upp i näsan och fick mig att se det där smörebrödet med solrosfrön jag åt sist jag var i Köpenhamn. Kaffet var runt men med karaktär. De flesta skulle nog tycka det smakade just kaffe, och jo, det här har det där "vanliga" karaktäristiska Colombianska, som är så omtyckt, fast mer definierat och det vågar visa känslighet i all sin fasthet. Utan att bli sorgset.

Det var det bästa kaffet jag druckit på muggen.

ENAD FRONT MOT UNDERHÅLLNINGSINDOKTRINERINGEN

Klicka & Gå med i kampen för en bättre skokultur!

BloggRegistret.se
 Bloggrymden - Blogglistan med de bästa bloggarna!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ahuhm. Promota mig på väggen när du ändå sitter där inne. www.dramigbaklaenges.blogspot.com

Anonym sa...

'grannfrun rodnar'

ullrika sa...

haha! på muggen!
good to have you back som sagt!
har du tänkt stanna permanent nu eller är det bara lite dassiga inhopp då och då?