onsdag 6 februari 2008

SKONILSSON, BARN & GUMMISTÖVLAR

Vi älskar barn. Vi älskar deras mödrar och avundas deras runda pappor.

Varje år i slutet av januari infaller vinterkräk-perioden. Även om vi inte arbetar på dagis så drabbas vi av den.

En klassiker som händer minst en gång per år är att föräldrar kommer dragandes med sina precis upphämtade barn. De kommer med en frukt i handen, kasandes efter vagnen och trött, förstrött med flackande blick så gör de vad deras föräldrar ber dem.

Vi har barnskor, det är inte en stor avdelning men den är tillräckligt stor för att deras (oftast) mödrar lugnt skall kunna stanna till i vår skoaffär och titta på skor utan att drabbas av dåligt samvete - vi har haft tillfällen då män kommit inrusandes smått rödflammiga och svurit över att "det tittas på skor igen". Om de vetat varför vissa av dessa kvinnor ständigt tittar på skor hos just oss så skulle nog det rödflammiga istället spricka över mot mörklila med matchande faluröd marmorering vid tinningarna.

Här har vi då en mor - vi kan kalla henne ANNA - som har tagit sig omaket att dra sitt barn ut på skojakt mitt i veckan. Helt plötsligt så börjar barnet hulka och instinktivt så stoppar ANNA en gummistövel under munnen på barnet varpå en fontän av dagens skollunch och mellanmål, med tillhörande frukt, kastas upp för att lägga sig tillrätta nere i de fotriktiga sulorna.

Vad är det med stövlar, barn och deras föräldrar?
Det har t.o.m hänt att barnet själv har gripit efter gummistövlarna för att spy i dem vilket leder mig till att tro att det verkligen är en instinkt vi har att göra med.

Som om denna nedärvda, instinktiva önskan att spy i stövlar inte vore nog: varken barn eller föräldrar har vett nog att välja rätt storlek på stövlarna de valt som spypåse och de vill inte heller ta med sig stövlarna hem. "Vi vill väl inte köpa nedspydda stövlar! De är inte ens i rätt storlek! Det förstår ni väl?"

Men vá faaaan?! Flera ggr per år?! Vá faaaan?!

Vi har infört en regel.
Oavsett om stöveln du spyr i är i DIN storlek eller inte så köper du den den sekund ditt inre träffar innersulan på stöveln. Är det uppfattat?

Det spelar ingen roll vad för något från ditt inre som träffar innersulan, så fort något innifrån din kropp träffar innersulan är skon köpt. Det är bara att hulka upp pengarna.

Så om du misstänker att du eller ditt barn tänker spy upp i vår affär - ned i ett par stövlar. Se till att ha pengar nog på kontot för du kommer garanterat att bära hem din nyinköpta spya i dina nya skor med eller utan kartong.
Påsen får du som vanligt, på köpet.

ENAD FRONT MOT VIRUS

Klicka & Gå med i kampen för en bättre skokultur!

BloggRegistret.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

fy fan vad äckligt det är när dom spyr inne på ens ställe. men i stövlarna? galet , hahah
jag har läst denna post 5 ggr och skrattar bara mer. nu blir det visa blogg i morgon(idag) på jobbet. nu måste jag sprida denna blogg som pesten, fan vad rolig du är. det enda som inte gör er til nr i i min värld är att det e sexiga galna brudar som skriver de andra bloggarna, men ni ligger fan bra till, nu ska HELA sthlm rösta på er. BLIXMAN blir ingen match för er. Kanske ser jag redan nu min tronarvinge.
lycka till för fan

Anonym sa...

jag röstar som vanligt här , haha men jag röstar på baristan också :)

*vinkar till baristan*
Ska förresten forbi nilsson idag byta kommandorans fred perry dom dög ju inte ;( till henne
'

Anonym sa...

hahaha! *ramlar av stolen av garv*
När man har er behöver man ingen hovnarr...

Buzan sa...

hahahahahaha.... skrattar ännu.. hahahaha fan va kul! Så här kul vill jag jämt ha, så det avgör saken. Jag har härmed beslutat mig för att adtoptera er! Så ni kan börja PACKA nu! Jag skickar in papperna imorgon.