onsdag 26 mars 2008

ZLATANS ELDIGA SKOR

Fick ett nattligt samtal från en vän - vi kan kalla henne ANNA (inte ANNA WINTOUR) - som var lite stressad.

A: Hej, det är jag.
SN: Ja?
A: Ville bara berätta att - kollar du på TV förresten?
SN: Nä?
A: TV3? Sverige - Brasilien?
SN: Nä. Jag pluggar gummiblandningar inför sommaren. OS kommer bjuda på några helt galna nya skomaterial. Jag har ANNIE som min T9 ordlista säger när jag SMS:ar.
A: Annie?
SN: Bonge.
A: Ok.
SN: Så vad missar jag?
A: Jo, de lottar ut Zlatans skor från Champions League på TV3, de skor jag lovade dig till butiken.
SN: Ja?
A: Ville bara ringa och berätta att DE INTE LOTTAR UT DE RIKTIGA. Det är inte de ÄKTA. Ville bara förekomma din eventuella ilska.
SN: Äh, jag vet att du alltid hållar vad du lovar, vad snackar du om?
A: Äh, jag fick bara en ingivelse.
SN: Ok. Va det nå't mer? Har lite mer att plugga på.
A: Jag kommer ned med skorna i veckan. Ska jag ta med kaffe eller nå't?
SN: Visst, det är alltid trevligt och glöm inte skorna som förra gången.
A: Lovar.
SN: Ciao.
A: Mmmmmm.

Anna... knäppis. Vi vet att att du alltid håller vad du lovar. Oroa dig inte. Nu kanske vi ska lotta ut de där skorna här på bloggen eller ska vi hålla vad vi lovat och lägga upp dem i montern med våra andra samlarobjekt?
Jo, det blir nog så iaf. Men lite synd tycker jag om den som vinner skorna från TV3. Hur har de mage?

ENAD FRONT MOT FUSK

Klicka & Gå med i kampen för en bättre skokultur!

BloggRegistret.se

4 kommentarer:

Proclaim sa...

Vad zäger du pojk! (antar...)
zka du lotta ut Zlatans zkor?
ZUPERKNAZIGT!

Anonym sa...

Jag inhandlade löparskor idag. Knäna har ju blivit lite skeva av dåliga skor på hårt underlag. I butiken märkte jag hur finurlig prissättningen är. Jag provade ett par skor för 700 kr, med tjock, något sluttande och tämligen hård sula. Dessa jämförde jag med ett par skor för 1700 kr. De sistnämnda satt mjukare runt fötterna och har förmodligen bättre stötdämpning. Men 1700 kr, där tog de väl i lite? De vet att de kan ta betalt för ömmande knän.

Sniken som jag är valde jag ett par "billiga" för 800 kr, som var prissänkt från 1000 kr. Om skorna är bra känner jag mig lite extra nöjd eftersom jag inhandlade till ett nedsatt pris och alltså kan ha fått mer sko för pengarna. :) Mitt förnuft vet inte.

Det återstår att se vad mina knän tycker.

SKONILSSON GRUPPE sa...

Gunnarsson: Det finns egentligen ingen given regel vad gäller löparskor. Men vi brukar säga så här till nybörjare.

1: Börja mjukt. Löp en gång i veckan under 6 mån. Öka sedan och löp några ggr i veckan för att kanske efter ett år vara uppe i 4 ggr eller mer. Då ger du dina knän och fotleder en chans att hänga med under de nya påfrestningarna.

2: Börja mjukt.

Vad gäller skor så man säga att ju bättre skor du har ju mindre stryk tar dina knän och fotleder.

Att köpa LÖPARSKOR under 700kr är att be om problem. Som tumregel så brukar vi säga att runt 700-800 kr är en bra ingångsnivå men absolut inte under. Att vara rädd om sig går att sätta ett pris på men du har rätt, kanske känns 1700 som en TJOCK investering till att börja med men om vi säger så här: när du börjar löpa ta ett par skor för runt 700-800 men om du tänker fortsätta med någon sorts intensitet och flera ggr i veckan så bör du gå högre upp. Men det kan du göra när du väl bestämt dig.

Summan av kardemumman är: du gjorde ett bra val. Grattis. :)

Anonym sa...

Tack SkoNilsson för expertråd. Jag kommer förbi butiken när jag är i Stockholm nästa gång. Jag kanske behöver ett par nya finskor.